کشف ماده ای سبک تر از هواو سخت تر از فولاد

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس

کشف اين ماده عجيب داستان جالبي دارد. گفته مي‌شود؛ کشاورزي بنام ديويد هادسون به ماده‌ي سفيد رنگي که در سرتاسر زمين‌هاي زراعي‌اش، واقع در آريزوناي آمريکا، گسترده بود، مشکوک شده و مقداري از آن را براي آزمايش به آزمايشگاههاي معتبر مي‌برد.
 
جواب آزمايشگاه باور کردني نبود. آنها گفتند؛ پودر يا ماده سفيد رنگ شما داراي هيچ مشخصه‌اي خاصي نيست. يعني اين ماده‌ي سفيد رنگ متشکل از هيچ ماده‌اي که در جدول عناصر تعريف شده باشد، نمي باشد.
 
با اين وجود، خبر کشف چنين ماده‌ي عجيبي در رسانه‌هاي دنيا گسترده شد و در اين ميان يک آزمايشگاه روسي به روش آزمايش آمريکايي شک کرد و روش جديدي را براي آناليز اين ماده‌ي عجيب به کار مي‌گيرد.
 
آنها در اين آزمايش موفق مي‌شوند که پرده‌ي ابهام اين ماده اسرار آميز را کنار زده و عناصر تشکيل دهنده آن را آشکار کنند. محققان اعلام کردند که اين ماده شکل ديگري از اتم‌هاي طلاي خالص، ناب و نرم است که بصورت يک "نانو رشته" يعني رشته‌ي از الکترون‌ها که بصورت رديف کنار هم قرار گرفته و به شکل تسبيح نخ شده در آمده است.
 
آزمايش‌ها براي نتايج بيشتر و دقيق‌تر تکرار شدند. نتايج اين آزمايش‌ها نيز بسيار حيرت آور بود. آنها براي وزن کردن اين ماده عجيب، يک پيمانه‌ي خالي را ابتدا وزن کردند و سپس مقدار از اين ماده سفيد رنگ را درون پيمانه ريخته و دوباره وزن کردند.
 
باور کردني نبود!!؟ "وزن پيمانه" + "وزن مقدار ماده سفيد رنگ" افزوده،  از "وزن پيمانه‌ي خالي، کمتر" شد؟! براي اطمينان آزمايش را  چندين بار تکرار کردند و در عين ناباوري و تعجب، نتيجه همان وزن اوليه بود.
 
محققان در اين باره مي‌گويند؛ باور کردني نيست، گويي نيم کمتر وزن اين ماده در جهان ما و نيم بيشتر آن در جهاني موازي با جهان ما قرار دارد.
 
آزمايش حرارتي اين محققان، حيرت آنها را بيشتر کرد. زماني که آنها، پيمانه‌ي پر از ماده سفيد رنگ را حرارت دادند، مشاهده کردند که در حرارت بسيار بالا، وزن پيمانه به سمت صفر گرم کشيده شد.
 
ان بدان معنا است که "حرارت دادن بسيار اين ماده، مي‌تواند تاثير نيروي جاذبه را از بين برد. " همچنين حرارت دادن اين ماده باعث مي‌شود، اين ماده عجيب، توانايي تحمل هزار برابر بيش از وزن خود را پيدا کند.
 
گرفتن اين ماده در دست تجربه عجيبي است! چون آنقدر سبک و بي وزن است که گويي يک تکه دود جامد در دست داريد. کمي حس اسفنجي دارد. با مالش آن، صداي جير جير خواهيد شنيد و اگر آن را محکم فشار دهيد به تکه‌هاي بسيار کوچک خرد خواهد شد!
 
به خاطر ماهيت نيمه شفاف و کيفيتي که نور در آن متصاعد مي‌شود، آن را به  نام‌هاي "دود منجمد"، "دود جامد" و يا "دود آبي" هم مي‌نامند.
 
ناسا با بهره‌گيري از اين ترکيبي از آن يعني "طلاي بسيار خالص" توانست ماده‌ي جديدي با نام اروژل " AeroGel" اختراع کند. ماد‌ه‌ي که به خودي خود از هوا سبک‌تر و فرم خالص آن در هوا شناور است. با اين ماده ناسا در تحقيقات گسترده فضايي خود پيشرفت شاياني کرده است.
 
لمس: حالتي اسفنجي، صداي جير جير که با فشار زياد خرد خواهد شد
 
به عنوان مثال؛ ناسا در پروژه غبار ستارگان" Stardust " از اين ماده استفاده کرده است. اين پروژه مربوط به ماموريت جمع آوري مواد سرگردان موجود در فضا مانند؛ هاله پيرامون دنباله دار و به دام انداختن ذرات ستاره‌هاي ابرگونه توسط فضا پيماي" Stardust " بود که اين ماده عجيب نقش به سزايي در آن داشت.
 
اين ذرات با سرعت 6 کيلومتر در ثانيه در حال حرکت هستند. براي تحقيقات، بايد بدون آسيب رساندن يا نابود کردن آنها را جمع آوري کرد. به همين منظور جلوي سفينه " Stardust "  لايه‌اي از اين ماده عجيب و  پر منفذ قرارداده شده بود تا ذرات غبار بدون تغيير شکل در آن گير افتاده و جمع شوند.

 آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس

شان دادن قدرت: 2.5 کيلوگرم آجر بر روي تنها 2 گرم از دود جامد يا دود آبي
 
نکته جالب در اين راستا،خبري است که چندي پيش در رسانه‌ها منتشر شد. خبري که به کشف يک معبد باستاني متعلق به راهبان مصر در صحراي سينا اشاره مي‌کند. معبدي که درون آن انباشته از اين ماده يا پودر سفيد رنگ بود!
 
آزمايش و تحقيقات بر روي پودر‌هاي سفيد کشف شده، نشان داد که آنها شباهت زيادي به ماده  يا پودر کشف شده در امريکا دارند. گفته مي‌شود؛ مصريان باستان اين ماده را "mfkzt " ناميده و راز تهيه آن در دست راهبان مقدس معبد بود.
 
"mfkzt "  نيز با حرارت بي وزني ايجاد مي‌کند. شايد راز ساختن و حمل سنگ‌هاي سنگين و عظيم اهرام مصر در زمان باستان به همين ماده مربوط باشد.
 
 نکته مورد توجه؛ از آنجايي که نام تمام اشکال هندسي مستقيما به شکل هندسي آنها اشاره دارد، مانند؛ دايره که از دوار بودن مي گويد، مثلث از سه ضلعي بودن و.... تنها نامي که براي شکل هندسي "هرم"در نظر گرفته شده يک استثناي عجيب است.
 
هرم در لاتين Pyramid ترجمه شده که از ترکيب دو کلمه ي Pyro به معني "آتش" و Amid به معني "گرفته شده"، تشکيل شده است.
آزمايش عايق بودن: ببنيد اين گل بر روي چه شعله‌اي لطافت و تازگي خود را حفظ کرده است
 
 بنابراين Pyramid يعني از آتش گرفته شده و اشاره اي به شکل هندسي آن ندارد. نکته‌اي که سنديت وجود استفاده از اين ماده در آن زمان را نشان مي‌دهد.
 
هنوز بسياري از توانايي‌هاي اين ماده در پرده‌ي ابهام باقي مانده است. با اين وجود، توانايي و خصوصياتي که آن تاکنون کشف شده است، تاثير شگرفي درزندگي انسانها گذاشته و خواهد گذاشت.
 
از خصوصيات کلي اين ماده مي توان به موارد زير اشاره کرد:
 
ضد جاذبه در حرارت هاي بالا
عايق در حرارت بالا
اتصال کوانتومي به ديگر جهان‌هاي موازي
هيچ تشابهي با عناصر جدول مندليف ندارد
به هنگام برهم خوردن ساختار رشته اي، با نوري بسيار درخشان منفجر مي‌شود
به دليل ساختار اتمي تک رشته اي، امکان تبديل به مواد ديگر را دارد
مصرف خوراکي آن، باعث افزايش کارآيي مغز در دو نيمه کره چپ و راست و نيز افزايش عمر DNA و به دنبال آن افزايش طول عمر انسان است.
اين عنصرعجيب  تنها يک ماده شسته و رفته، بي وزن و بي رنگ نيست. بلکه اين ماده داراي کاربرد‌هاي بي‌شماري است. براي مثال؛ اين ماده مي‌تواند تا 4000  برابر وزن خود را تحمل کند. و يا مي‌تواند در برابر انفجار مستقيم دو پوند ديناميت، مقاومت کند.
 
بهترين عايق است. محققان اعلام کرده‌اند که مي‌توان از اين خاصيت در کت‌ها، چادرها و کيسه‌ خواب‌هاي سبک  و گرم کوه‌نوردي در ارتفاعات بالا چون اورست ( چون کوهنوردان از پوشيدن لباس زياد يراي مقابله با سرماي کوهستان، شکايت دارند) توليد کرد. همچنين براي لباس‌هاي ايمني آتش‌نشان‌ها، غواصان و آزمايشگاه‌ها استفاده کرد.
 
از اين خاصيت ماده در تکنولوژي فضا پيما‌ها براي حفاظت از گرماي زياد به کار گرفته مي‌شود. و نيز مي توان در صنايع صنعتي و غذايي، ساختمان‌ها به منظور جلوگيري از اتلاف انرژي حرارتي در عايق پنجره، سقف و وسايل آشپزخانه‌، رنگ ضخيم براي تابلوي راهنما، لوازم آرايشي و بهداشتي، تقويت سازه‌ها و...  استفاده کرد.
 
با توجه به تحقيقات جديد و نشست ملي انجمن شيمي آمريکا در فيلادلفيا يکي از دلايل پيشرفت اخير تکنولوژي و فضاپيما همين ماده است.
 
اروژل در حال حاضر، يک ماده شناخته شده با عنوان "دود جامد"  است. بسيار شکننده و با قابليت انعطاف‌پذيري بسيار بالا و...سوال‌هاي بسياري در پيرامون آن وجود دارد که پاسخ بعضي از آنها بدست آمده است.
 
چگونه اين ماده توليد مي‌شود؟
 
اين ماده از مخلوط چهار ماده شيميايي، که نسبت به هم واکنش نشان مي‌دهند، ساخته مي‌شود. محصول فرايند اين ترکيب به صورت يک ژل مرطوب، شبيه به دسر ژلاتين است. سپس اين ژل در اتوکلاو که در واقع يک اجاق گاز فشار است با اعمال فشار و حرارت خشک مي‌شود. 
 
به عبارتي سبک‌ترين ماده جامدي که بشر تا کنون توانسته بسازد. ماده‌اي قوي و بي نهايت سبک که 98% آن از هوا تشکيل شده است.
 
 
اين ماده نسبتا گران قيمت است. دليل اول آن ساخت مقادير بسيار محدود از آن است. با افزايش توليد منطقا قيمت آن نيز کاهش خواهد يافت. دليل دوم اينکه هميشه فرايند اوليه مواد خام  به سختي، زمان بر و پرهزينه است. به عمين دليل ميزان بسيار کمي از اين ماده يعني هر سانتيمتر مکعب، حدود100 دلار هزينه دارد.
 
 
گفته مي‌شود؛ در روزگاران باستان اين ماده رازآلود به عنوان يک ماده خوراکي و به شکل نان‌هاي مخروطي و يا بصورت معلق بر سطح آب به پادشاهان مصر اختصاص داشت.
 
اين ماده به عنوان غذايي براي "کالبد اختري" شناخته مي‌شد که استعداد رهبري، آگاهي ذاتي، ادراک و فراست را نزد شاهان و رهبران يک کشور ارتقا مي‌داد.
 
کسي چه مي‌داند، شايد اين ماده مرموز و عجيب، همان اکسير جواني و راز عمر جاودان است که انسانها قرن‌ها به دنبال آن مي‌گردند.

 


نظرات شما عزیزان:

عرفان
ساعت14:14---8 دی 1393
خیلی ممنون
عالی بود.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 4 دی 1393برچسب:, | 20:46 | نویسنده : علی عبدالعلی پور |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.